Akumulator to bez wątpienia jedno z najważniejszych urządzeń we wszystkich pojazdach. Z tym stwierdzeniem zgodzi się na sto procent każdy doświadczony kierowca. Jeśli się wyładuje, co zdarza się szczególnie w mroźne dni, to nie ma mowy o odpaleniu samochodu (tu okażą się pomocne kable rozruchowe). A gdy całkiem odmówi posłuszeństwa w wyniku jakiejś awarii, to czeka nas wymiana na nowe urządzenie. Dlatego warto wiedzieć, jak dbać o taki sprzęt i poznać, jak wygląda budowa akumulatora.
Co to jest akumulator?
Najpierw wyjaśnijmy w miarę prostymi słowami, rozumianymi przez laika, jak zdefiniować słowo akumulator. Pod tą nazwą kryje się zestaw ogniw, które są zamknięte w środku solidnej obudowy (połączonych oczywiście elektrycznie). Ogniwa skrajne z biegunowymi końcówkami (ze znakiem plus i minus) umożliwiają dostarczenie prądu, co w następstwie pozwala na bezproblemowe uruchomienia samochodu.
Akumulator służy także do innych czynności. Dzięki niemu kierowcy słuchają np. ulubionych stacji radiowych. Lepiej jednak nie robić tego zbyt długo, będąc na postoju przy wyłączonym silniku, bo można doprowadzić do całkowitego rozładowania urządzenia.
Budowa akumulatora
Teraz przejdźmy do najważniejszej części artykułu, czyli do opisu samej konstrukcji. Jest tutaj kilka podstawowych elementów. Zaliczają się do nich: obudowa, wspomniane wyżej ogniwa, separator, kratka oraz płyty dodatnie i ujemne (zanurzone w roztworze kwasu siarkowego, a więc elektrolicie).
Jeżeli chodzi o obudowę, to wykonana jest ona ze specjalnego materiału. Takiego, który jest w pełni odporny na kwasy. Natomiast w przypadku ogniw (pojedyncze wytwarza napięcie wynoszące 2,13 V) trzeba wiedzieć, że są one oddzielone tak zwanym separatorem. Najczęściej spotyka się akumulatory z sześcioma takimi elementami (razem dającymi 12 V). Konstrukcją dla płyt, a dokładniej mówiąc, szkieletem są zbudowane z bardzo lekkiego materiału kratki (to ich zadaniem jest przewodzenia prądu elektrycznego).
Uwaga! W tych najbardziej nowoczesnych, dzisiejszych akumulatorach zaczęto także montować specjalne, pirotechniczne klemy. W jakim celu? Otóż w razie jakiejkolwiek kolizji drogowej, pozwolą one na rozłączenie całego obwodu elektrycznego. Dlatego kierowcy mogą czuć się w takiej sytuacji znacznie bardziej bezpieczni.
Jak odpowiednio dbać o akumulator?
Budowa akumulatora jest już znana. Na koniec warto jeszcze nadmienić, że nawet o nowy, zakupiony właśnie sprzęt trzeba odpowiednio dbać. Podobnie jest z wieloma innymi urządzeniami. Jeśli nie będzie się przestrzegać pewnych zasad i wskazówek, to nie ma mowy o bardzo długim użytkowaniu.
Tutaj nie wolno np. przekraczać normy dotyczącej napięcia ładowania (musi ona mieścić się w przedziale od 13,8 do 14,4 V). Co więcej, należy co pewien czas (kiedy na dworze zimno i pochmurno) dokonać ładowania naszego akumulatora za pomocą uniwersalnego narzędzia zwanego prostownikiem. Ważna jest także, poza czyszczeniem samej obudowy (brudna spowoduje niestety różne mikrozwarcia), kontrola poziomu roztworu kwasu siarkowego.