Współcześnie kierowcy mają do dyspozycji wiele rodzajów ogumienia, które można montować w pojazdach mechanicznych. Bardzo istotną funkcję spełniają między innymi opony wzmacniane, których zadaniem jest praca pod dużym obciążeniem, naciskiem i przy wyższych wartościach ciśnienia.
Są więc dedykowane do cięższych pojazdów osobowych, ponieważ oferują stabilną jazdę, precyzyjne reagowanie kół na ruchy kierownicą, a także charakteryzują się dłuższym okresem żywotności. Warto więc uzyskać więcej informacji dotyczących takich rodzajów ogumienia samochodowego.
Czym są opony wzmacniane i czy warto z nich korzystać?
Ogumienie wzmacniane jest jak najbardziej godne polecenia użytkownikom pojazdów osobowych, które są cięższe. W porównaniu z tradycyjnymi wersjami opon konstrukcja ogumienia wzmacnianego wytrzymuje większe obciążenia i naciski. W procesie produkcji takich opon wykorzystywane są bardziej wytrzymałe i grubsze mieszanki gumowe oraz inne specjalnie opracowane rozwiązania wzmacniające. To przekłada się na zoptymalizowaną nośność samochodów charakteryzujących się większą masą własną.
Trzeba pamiętać, że nie da się rozpoznać opon wzmacnianych „na oko”. Na pierwszy rzut oka wyglądają one praktycznie identycznie jak ich standardowe wersje. W związku z tym jedyną możliwością rozpoznania ogumienia wzmacnianego jest zwrócenie uwagi na oznaczenia nanoszone przez producentów na takich oponach. Przy wymianie takich produktów na nowe, trzeba sprawdzić nie tylko czy mamy do czynienia z ogumieniem wzmacnianym, ale również upewnić się, że nowe egzemplarze nie posiadają niższego indeksu nośności w porównaniu z poprzednim zestawem. Pozwoli to na zachowanie optymalnych osiągów i wysokiego poziomu bezpieczeństwa jazdy.
Jakie są oznaczenia opon wzmacnianych?
Ze względu na praktycznie identyczny wygląd opon standardowych i wzmacnianych, jedynym sposobem rozróżnienia jest zwracanie uwagi na oznaczenia. W przypadku ogumienia wzmacnianego na boku opony umieszczony jest symbol XL. To właśnie on informuje, że dany egzemplarz jest oponą wzmacnianą o podwyższonej wytrzymałości i solidności. Symbole te są skrótem angielskiego zwrotu „Extra Load” oznaczającego dodatkowe obciążenie, jakie jest w stanie utrzymać dana opona. Modele standardowe z kolei posiadają na swoich bokach symbole standardowego obciążenia („Standard Load”), czyli litery SL.
Czasami na oponach wzmacnianych pojawiają się też inne skróty świadczące o większej wytrzymałości opon. Do grona takich oznaczeń można zaliczyć następujące napisy:
- RF,
- REF,
- RDF,
- REINF,
- EXL.
Normy nakazują jednak zachowanie jednolitości oznaczeń, dlatego opony ze wspomnianymi wyżej napisami są rzadkością lub stanowią one dodatek do obowiązkowego oznaczenia XL.
Co jeszcze warto wiedzieć na temat opon wzmacnianych?
Jeśli chodzi o ogumienie wzmacniane, to różni się ono od standardowych wersji pod względem trwałości oraz możliwości zastosowania większego ciśnienia ogumienia, które zwiększa nośność. Zaawansowane elementy wzmacniające takich opon są stosowane w stopce albo czole opony. Dodatkowo producenci stosują różne gęstości tkania kordów, dodatkowe warstwy osnowy oraz inne istotne czynniki mające wpływ na wzmocnienie ogumienia. Dzięki temu okres trwałości takich produktów jest wydłużony nawet w przypadku intensywnego użytkowania. Auta dobrze trzymają się drogi i reagują na ruchy kierownicą. Warunkiem jest utrzymywanie optymalnego zakresu ciśnienia zalecanego przez producenta. Modele XL są dedykowane przede wszystkim dla posiadaczy cięższych aut terenowych i SUV oraz samochodów wyposażonych w silniki o dużej mocy.