Nie od dziś wiadomo, że główną rolą świecy zapłonowej w każdym samochodzie jest inicjowanie zapłonu mieszanki paliwowej, która znajduje się w komorze spalania silnika. Od jej sprawnego działania zależy bowiem rozruch silnika, równa praca, osiągi, zakres obrotów, a także odpowiednie zużycie paliwa. Jakie są rodzaje świec zapłonowych ?
Świece zapłonowe – wymiana oraz rodzaje
W silniku na każdy cylinder przypada jedna świeca zapłonowa. Zdarzają się też takie rozwiązania techniczne w których są zastosowane po dwie świece na każdy cylinder. Takie rozwiązanie można spotkać choćby w silnikach Alfy Romeo Twin Spark.
Świece zapłonowe należy wymieniać co 20.000 do 30.000 tysięcy kilometrów. Z kolei świece platynowe oraz irydowe wymienia się przy przebiegu od 100.000 do 120.000 tysięcy kilometrów. Przy wymianie świec zawsze trzeba stosować się do zaleceń producenta, który określa ich wartość cieplną w zastosowanym samochodzie.
Świece samochodowe dzielą się w zależności od wartości cieplnej. Jednostka ta określa zdolność świecy do przewodzenia oraz rozproszenia ciepła. Wartość ta jest bardzo istotna, gdyż minimalna temperatura musi zostać zawsze osiągnięta po to, aby skutecznie zapobiec zjawisku „okopcenia”, a co za tym idzie towarzyszącemu mu wypadaniu zapłonów. Z drugiej strony jednak, określona maksymalna temperatura nie może zostać przekroczona, bowiem wówczas mogłoby dojść do samozapłonu.
Ze względu na warunki powstające podczas spalania mieszanki paliwowej, temperatura pracy świec zapłonowych jest ustawiana zależnie od uzyskiwanej przez silnik mocy.
Wartości cieplne w poszczególnych świecach zapłonowych
Wartość cieplna każdej świecy jest określana za pomocą poszczególnych liczb. Obecnie poszczególni producenci stosują różne sposoby na jej określenie. Dla świec japońskiego producenta wartość ta wynosi od 2 do10 w silnikach seryjnych. Z kolei w silnikach sportowych wynosi ona od 9 do 14. Im większa jest wartość cieplna, tym świeca jest zimniejsza. Producenci określają też bardzo często wartość cieplną przy pomocy rozmiaru gwintu (średnica oraz długość gwintu) oraz na podstawie liczby elektrod bocznych i ich kształtu.
Obecnie standardowa świeca zapłonowa posiada elektrodę środkową, która wykonana jest ze stopu niklu bądź miedzi. Z kolei znacznie lepsze parametry pracy oraz wytrzymałość posiada świeca z elektrodą środkową wykonaną z metali szlachetnych takich jak: stop irydu oraz platyny.
Przy wyborze odpowiednich świec zapłonowych warto zawsze zwrócić uwagę na rodzaj zastosowanego uszczelnienia, a także cechy konstrukcyjne.